Direktlänk till inlägg 20 juni 2009

Fullkorn och GDA.

Av Petra - 20 juni 2009 16:31

Det finns två onödiga saker jag verkligen stör mig på. Det första är fullkornsprodukter. Ta till exempel fullkornspizza, fullkornstacos, fullkornshamburgare och fullkornsvåfflor. Bara för att du lägger lite fullkorn i hamburgaren blir den inte nyttig! Och om du är ute efter nyttig mat, varför i helvete äter du då hamburgare? Det är ju inte som om brödet är det enda onyttiga. Det är ju bara idiotiskt att sitta där med fullkorn i hamburgaren och sen fylla den till bredden med kött, ost, dressing osv.


Det finns så mycket genvägar nuförtiden vad gäller mat, fullkorn är bara en del. Ta till exempel omega 3. Nuförtiden kan du hitta det konstgjort i smör, pasta, juice, frukostflingor osv. Om man verkligen vill ha mer Omega 3 i sin kost, hur svårt är det att äta fisk eller laga mat med olivolja? Eller bara äta lite nötter? Och om det nu är så bra med dessa genvägar, att de verkligen hjälper oss att äta nyttigare, varför blir vi då bara fetare och fetare?


Jag kan verkligen känna mig provocerad av folk som äter "supernyttigt", knappt blir mätta och aldrig unnar sig något, men inte heller rör på sig. Hur kul är det egentligen? Då äter jag hellre bra mat, unnar mig godsaker och tränar eller går ut på promenader. Och jag mår säkert bra mycket bättre än någon som slaviskt följer en diet. Framför allt psykiskt.


 Det andra jag stör mig på är GDA (Guideline Daily Amount). På framsidan av många varor, oftast i nedre vänstra hörnet, finns en liten ruta där det står ungefär såhär:


Kcal 70

5% av GDA*

per portion=25 g (fast just det står med mycket mindre bokstäver)


Såhär står det på www.gdainfo.se:


(...) Här är portionerna definierade som en vanlig portion. För bröd är en portion = en skiva, (...) för chips är en portion 25 g (en handfull), för läsk är en portion = 250 ml (ett glas) och för yoghurt är en portion = 125 g.

(...) Ett exempel är chips där en portion motsvarar 25 g, en liten handfull, men många äter kanske mer än en handfull. GDA är därför också en vägledning till vad som är en passande mängd att äta med hänsyn till att t.ex chips har ett högt innehåll av kalorier. GDA ska hjälpa konsumenten att förstå vad livsmedlet innehåller och ska ses som en vägledning till hur stor en portion är för vissa produkter.


Ursäkta? Har det verkligen gått så långt att folk inte själva kan bestämma hur stor en portion är? Det borde väl alla fatta att man inte kan äta tre påsar chips till efterrätt varje kväll och ändå förvänta sig att gå ner i vikt. Vem tror dom att köper en påse chips och nöjer sig med en handfull? Och framför allt; varför måste vi bli fördummade hela tiden? Varför måste allting vara lika för alla? Varför kan folk inte själva tänka efter? Varför måste en portion chips vara 25g?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 5 juli 2009 18:54

Using only song names from ONE ARTIST, cleverly answer these questions. Pass it on to people you like and include me. Try not to repeat a song title. It's harder than you think. Jag har bara tagit låtar som jag själv har. Pick your artist: The ...

Av Petra - 5 juli 2009 17:47

Som ni märker har jag inte skrivit så mycket på sistonde, men det är för att allt är så bra just nu. Det finns ingenting mer omotiverande än lycka. Jag har gjort så mycket hela veckan; måndags minigolf, tisdag Midsomer, onsdag Games Street o WHA, tor...

Av Petra - 1 juli 2009 00:23

Nu är det juli. Bara lite mer än en månad kvar av sommaren. Hittills har det varit riktigt bra, faktiskt. Jag har ingen lust att blogga, som ni kanske märker. Jag skyller på värmen. Det är så varmt att man inte orkar göra något eller tänka något.   J...

Av Petra - 30 juni 2009 00:14

Att sitta på en brygga tillsammans med vänner och äta italiensk glass en varm sommarkväll är nog bland det bästa som finns. Speciellt om man inte ens behöver prata för att det ska vara bra. Jag hade en väldigt rolig kväll, något jag verkligen behövde...

Av Petra - 28 juni 2009 23:10

Det var en riktigt trevlig helg. Jag for inte till Stockholm, jag for på grillfest istället. Stockholm blir det på torsdag, och festen var riktigt lyckad. Roligt hade vi, i alla fall tills vi drog ut. Vi gick in till stan, tog väl en halvtimme kanske...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards