Direktlänk till inlägg 20 juni 2009

Farmor.

Av Petra - 20 juni 2009 00:43

Ens farmor borde inte få ringa mitt i natten till sina barnbarn, även om det är midsommar. Speciellt inte om hon är lite salongsberusad. Och absolut inte om barnbarnet just då sitter och ser på en skräckfilm och är så rädd att hon knappt vågar röra sig. Då vill hon inte höra konstiga ljud uppifrån sitt rum följda av en duns när något ramlar i golv och sen fortsätta höra ljudet, fast högre (jag hade alltså min mobil på ljudlöst, och den vibrerade så mycket att den ramlade i golv). Jag är mäkta stolt över att jag vågade gå uppför trappan för att se vad det var som lät. Nu är det andra gången på två dagar som jag trotsat mina rädslor (mer om det i ett senare inlägg). Men så här gick i alla fall vårt samtal:


Jag: Hallå?

Farmor: Hejsan! Trevlig midsommar!

Jag: Jo, tack detsamma..

Farmor: Oj, det är så kul att höra din röst!

Jag: Jaa, tack detsamma igen, får jag väl säga.

Farmor: Har du sett nåra såna där som man hänger idag?

Jag: Att, vad?

Farmor: Ja men, såna där stångar!

Jag: Midsommarstänger? Nää, jag har bara varit hemma idag.

Farmor: Men du är ju på Åland! Då ska man se såna stångar! Men ha det så trevligt, och hälsa din syster!

Jag: Jasså, jaha.. Joo, det ska jag. Hejdå!


Inte direkt min mest givande diskussion. Men jag gillar min farmor, hon är intressant.


Jag har förresten uteslutit alla mina "va?" och "vad menar du?", för er egen skull. Egentligen tog väl samtalet minst 5-10 minuter. Fast hon slutade faktiskt samtalet väldigt abrupt och nästan mitt i en mening. Och jag kan ju säga som så att jag inte direkt var på rätt humör för att se fortsättningen av filmen. "From Hell", helt okej. Sen såg jag på "Shaun of the Dead", vilken är den bästa romantiska komedi med zombier jag någonsin sett. Till middag åt jag förresten kallt ris från igår och kalla korvar, eftersom jag inte orkade värma eller koka något. Jag är ändå väldigt nöjd med min midsommar.


 Hela midsommarhetsen är bara överdriven. Nästan varje kund handlade för över 100 euro igår, och långt över hälften handlade för över 150 euro. För en dag! Det är helt sjukt. Jag är annars väldigt tråkig när det gäller midsommar, nyår och liknande högtider. Det blir ändå aldrig lika bra som man tänkt sig, så då är det ju helt onödigt att bygga upp sina förhoppningar bara för att få dom krossade.


Men om jag ska vara ärlig så önskar jag väl att jag någon gång skulle få vara med om det där underbara midsommarfirandet som i stort sätt bara existerar i fantasin (och filmer, men det är väl lite samma sak). Sol, värme, trevliga människor, lekar och god mat. Någon speciell att ha bredvid sig. Hela paketet. Än så länge lever jag dock ganska bra i min cyniska och kritiska värld.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 5 juli 2009 18:54

Using only song names from ONE ARTIST, cleverly answer these questions. Pass it on to people you like and include me. Try not to repeat a song title. It's harder than you think. Jag har bara tagit låtar som jag själv har. Pick your artist: The ...

Av Petra - 5 juli 2009 17:47

Som ni märker har jag inte skrivit så mycket på sistonde, men det är för att allt är så bra just nu. Det finns ingenting mer omotiverande än lycka. Jag har gjort så mycket hela veckan; måndags minigolf, tisdag Midsomer, onsdag Games Street o WHA, tor...

Av Petra - 1 juli 2009 00:23

Nu är det juli. Bara lite mer än en månad kvar av sommaren. Hittills har det varit riktigt bra, faktiskt. Jag har ingen lust att blogga, som ni kanske märker. Jag skyller på värmen. Det är så varmt att man inte orkar göra något eller tänka något.   J...

Av Petra - 30 juni 2009 00:14

Att sitta på en brygga tillsammans med vänner och äta italiensk glass en varm sommarkväll är nog bland det bästa som finns. Speciellt om man inte ens behöver prata för att det ska vara bra. Jag hade en väldigt rolig kväll, något jag verkligen behövde...

Av Petra - 28 juni 2009 23:10

Det var en riktigt trevlig helg. Jag for inte till Stockholm, jag for på grillfest istället. Stockholm blir det på torsdag, och festen var riktigt lyckad. Roligt hade vi, i alla fall tills vi drog ut. Vi gick in till stan, tog väl en halvtimme kanske...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards