Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

Människor.

Av Petra - 16 juni 2009 10:49

På senare tid har jag känt mig alltmer dragen mot politiken. Inte så att jag vill bli politiker, det tror jag att jag har alltför dåligt tålamod för. Men jag vill engagera mig, och jag vill kunna engagera andra. Och det som fått mig intresserad är främst att främlingsfientliga partier går så snabbt framåt. Det är skrämmande. Ta Finland som exempel (eftersom jag bor här).


Sannfinländarna heter partiet, och det är väl inte så svårt att lista ut vad de står för. Det som berör mig mest personligen är de inte vill ha svenskan kvar i Finland. Det här är alltså ett parti som vill att jag ska sluta prata mitt modersmål eller alternativt flytta bort från mitt fosterland. När det var presidentval för några år sedan hade deras kandidat ett bra förslag; byta ut Åland (där jag bor) mot vissa delar av Karelen som nu tillhör Ryssland. De ville ge bort ett område med välfärd och istället få ett utfattigt område tillbaka. Bara för att Åland är svenskspråkigt. Kan ju dessutom tillägga att Åland är en strategiskt viktigt placerat ö, med enkel väg rakt in i Helsingfors. Ifall det någon gång skulle bli krig, alltså. Men det spelar ju mindre roll, bara vi blir av med svenskan.


Jag har två kusiner som är finskspråkiga, eftersom deras mamma är finsk. De kan dock lite svenska, inte speciellt mycket, men en del. Och de har blivit mobbade i skolan för det. Okej, jag vet att barn kan ta vad som helst och mobba andra barn för det, men det är inte bara mina kusiner. Om man som svensk går omkring i vissa städer i Finland kan man få skällsord kastade efter sig och folk har oprovocerat börjat slåss bara för att någon pratar svenska.


Jag kan faktiskt peka på en specifik händelse som gjorde mig så upprörd att jag kände mig tvungen att engagera mig. I vår affär har vi ett set med en mopp, hink och skaft. Det var en utländsk kvinna som kom till min kassa, jag är jättedålig på nationaliteter, men jag skulle tippa på att hon var thailändska. I alla fall asiatisk. Hon hade bara tagit hinken och jag sa att jag inte kunde sälja den, utan hon behövde ta hela settet. Så då gick hon iväg för att hämta de övriga delarna. Bakom henne i kön stod två män, kanske i 50-55 års åldern. Det andra hon handlade var också städartiklar. Det tog lite tid för henne att hämta varorna och jag såg att mannen bakom började bli småirriterad. Till slut kom hon i alla fall och när hon hade betalat (men fortfarande stod vid kassan och plockade ihop sina varor) sa mannen något i stil med "dom där ska inte komma hit och städa, dom kan lika bra stanna hemma där dom kommer ifrån". Jag blev både förvånad och upprörd, men jag sa ingenting. Han sa det inte till mig, utan till sin vän. Mannen han var med såg obekväm ut, men han sa ingenting heller. Så han fortsatte "varför kommer dom hit och städar? sånt ska dom inte syssla med". Han andra mannen drog lite på munnen nu, antagligen bara för att få honom att sluta. För grejen var det att han sa det inte upprört. Han sa det som ett skämt, fast ändå otroligt nedsättande. Som om han var värd så mycket mer än henne, hon var inte ens väd att komma hit och städa efter oss. Hade jag inte varit på jobb just då så hade jag sagt något. Men jag vågade inte.


Jag kan verkligen inte förstå det. Hur kan man anse att man är bättre än någon annan bara för att man råkar vara född i Finland?


Finland skryter ofta om sin invandrarpolitik, att man inte tar in så många, men istället ser till att de som kommer in faktiskt tas upp i samhället på ett bra sätt. Och det är ju bra, naturligtvis. Men samtidigt dör det många människor varje dag, kanske av svält, kanske för att de är förföljda på grund av sina åsikter. Allt dessa människor behöver är ett hem och en trygghet, och även om vi har möjlighet att ge dem hjälp så nekar vi. Varför är det något att vara stolt över? Finland har ju dessutom problem med en allt mer åldrande befolkning, att släppa in fler skulle ju lätta på problemet.


Jag vet att det inte är en enkel fråga, och att allt inte är svart eller vitt. Jag är inte så naiv. Men när det är socialt accepterat att i en mataffär fälla rasistiska kommentarer, utan att någon reagerar, då har det gått för långt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 5 juli 2009 18:54

Using only song names from ONE ARTIST, cleverly answer these questions. Pass it on to people you like and include me. Try not to repeat a song title. It's harder than you think. Jag har bara tagit låtar som jag själv har. Pick your artist: The ...

Av Petra - 5 juli 2009 17:47

Som ni märker har jag inte skrivit så mycket på sistonde, men det är för att allt är så bra just nu. Det finns ingenting mer omotiverande än lycka. Jag har gjort så mycket hela veckan; måndags minigolf, tisdag Midsomer, onsdag Games Street o WHA, tor...

Av Petra - 1 juli 2009 00:23

Nu är det juli. Bara lite mer än en månad kvar av sommaren. Hittills har det varit riktigt bra, faktiskt. Jag har ingen lust att blogga, som ni kanske märker. Jag skyller på värmen. Det är så varmt att man inte orkar göra något eller tänka något.   J...

Av Petra - 30 juni 2009 00:14

Att sitta på en brygga tillsammans med vänner och äta italiensk glass en varm sommarkväll är nog bland det bästa som finns. Speciellt om man inte ens behöver prata för att det ska vara bra. Jag hade en väldigt rolig kväll, något jag verkligen behövde...

Av Petra - 28 juni 2009 23:10

Det var en riktigt trevlig helg. Jag for inte till Stockholm, jag for på grillfest istället. Stockholm blir det på torsdag, och festen var riktigt lyckad. Roligt hade vi, i alla fall tills vi drog ut. Vi gick in till stan, tog väl en halvtimme kanske...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards